Kategorier
Allmänt

Christie Jumbotron

Ingen minns en fegis, så när hockeyklubben i grannbyn ville ha hjälp med att felsöka sin jumbotron tackade jag ja, trots en grav akrofobi.

In i en korg på en teleskoplastare, kånka med en stege och åk 10-ish meter upp där sen den ansvarige skruvade upp serviceluckan så att vi kunde klättra in och inspektera lite.

Där och då började plattformen att svaja; ”den hänger bara i takstolarna”, hette det, och där och då blev det en akrofobisk paralysering så jag kunde inte röra en fena. Samtidigt som plattformen fortfarande svajade.

Jag hade ett jobb att utföra, men med en total muskelparalysering var det svårt så det fick bli en improvisation: den ansvarige personen blev mina ögon och öron genom att ta emot mina order och återkoppla med resultat.

Det var en rätt intressant situation på det hela taget. Kroppen var totallåst på grund av att hjärnan hade fastnat i clinch, men samma hjärna kunde fortfarande felsöka och processa detaljer som rabblades upp. Lite som att ena halvan sade ”ANDAS INTE ENS!” medan den andra sade ”Varför har man valt BLÅ mantelfärg till koax?”.

Vi kunde till slut hitta felkällan men hockeyklubben valde att vänta till slutet på säsongen med en fix (då det kräver en hel del jobb att få ut och ner det trasiga), så med en halv liter adrenalin i kroppen var det bara att masa sig ner igen, med kroppen i ett totalt vraktillstånd.

Ingen minns en fegis.

Kategorier
Reparation

Amiga 4000 rev. B

Frätskador orsakade av läckande kondensatorer och batterier är vanligt i maskiner som inte används ofta. Det är precis som med oss människor: använder vi inte en viss kroppsfunktion eller huvudräkning i mataffären så kommer dessa att gå tillbaka efter ett visst antal år. Muskler förtvinar, minnet blir sämre, och så vidare.

I fallet batterier så kommer den interna kemin att så att säga ”gå baklänges” och kondensatorer (mer specifikt sådana med elektrolyt) kommer att börja läcka.

När innehållet i dessa två kommer ut till omvärlden väntar ett smörgåsbord av metaller som kommer att börja frätas sönder av elektrolyten. Frätningen tar lång tid (flera år) och den syns inte till en början, men om den fortfarande negligeras blir det till slut katastrof.

På arbetsbänken idag låg en Amiga 4000. Denna 30+ år gamla dator har vanligtvis läckage från antingen kondensatorer eller batteriet, men väldigt sällan från båda samtidigt.

Patienten idag hade läckage från båda, och det gjorde ont in i själen att beskåda den totala förödelsen genom mikroskopet.

Ett begynnande saneringsarbete påbörjades med hyggligt resultat, men det svåraste återstår: att leta upp alla ledningsbanor som frätt sönder, och ersätta dessa med magnettråd.

Det är dock ett jobb för morgondagen.

Kategorier
Reparation

Mullerup If2

Mullerup fodervagn, där ett ytmonterat motstånd hade brunnit och orsakat totalt driftstopp. Kostnad för ett nytt styrkort ligger mellan 25-75k beroende på var i näringskedjan man frågar, och det var ändå för dyrt så kortet hamnade här på bänken.

Att byta motstånd är lätt, men saken är att ett motstånd brinner inte av sig självt; det finns alltid en bakomliggande orsak. Att hitta orsaken är inte lika lätt. Enter gråa hår, nagelbitning och ”det där går ju fan inte!” i lagoma doser.

2h under mikroskopet senare korades vinnaren: en MLCC, en keramisk kondensator, var kortsluten (utan att det syntes utanpå) och drog med sig saker när handduken kastades in. En liten fjantkomponent i prisklassen 40 öre stoppade djur från att få mat. Troligtvis, skall tilläggas, för fodermaskinen testkörs imorgon bitti så först då vet vi /egentligen/ om vi lyckades eller om det finns fler fel.

Men oavsett: vi kunde inte undgå tanken på rubriksättningen på det hela om faktiskt visade sig vara MLCC som sänkte ett femsiffrigt styrkort, och om typ Aftonbladet hade fått nys om denna domedagshistoria:

MLCC HAVERERAD – DJUR I SVÄLTNÖD

Det här var iallafall definitivt en lärorik utmaning.

Kategorier
Reparation

Kverneland 852

Sist ut för veckan är en Kverneland 852 som hade fått något vajsing i potentiometern och något glapp i joysticken. Det blev byte av båda, men först när ägaren har testkört allt i maskinen vet vi om det funkar eller om det behövs en runda till.

I en av kontakterna fanns en liten spindel vakandes över en äggsäck. Försiktigt förflyttades båda och lades i ett av verkstans hörn där det förhoppningsvis är lite varmare än en kall maskinhall. Det är dessutom trevligare att jobba med lite sällskap, oavsett antal ben.

Nu begår vi helg i höststormen. Öppnar åter på måndag.

Kategorier
Reparation

Bale Command (New Holland)

Idag landade det en Bale Command (New Holland) på arbetsbänken. Årsmodell 90-tal och till synes med relativt enkel elektronik i sig, men med ett tjockt lager lack på sig vilket försvårade felsökningen en del.

Felbeskrivningen löd ”startar inte” / ”startar bara ibland”, så det som behövde göras var att lista ut hur matningen skulle in i enheten, för att vi skulle kunna göra en testkörning. Men; på grund av lacken visade det sig vara svårare än väntat.

En gigantisk säkring satt i närheten av kontaktstycket, och detta är ofta en rejäl ”tell” för att det är där spänningen kommer in. Kontinuitetsmätning visade två pinnar för matning, och jord var relativt enkelt att lista ut. In med 12V och ungefär 5mA konsumerades av enheten, vilket vittnar om någon sorts aktivitet. So far so good.

Sen kom det riktigt djäkla svåra momentet.

Jättelång historia kort: en 5V-regulator ser till att det finns spänning nog för att reagera på ”power on”-knappen på framsidan. Denna knappen drar relät, som då ger konstant 12V-blås till vissa delar av enheten. Detta är huvudfunktionen.

Det svåra låg i att /både/ reläet och regulatorn hade säckat ihop, vilket fördubblade svårighetsgraden vid felsökningen eftersom reläet behöver regulatorn och regulatorn behöver reläet. Med en rejäl dos erfarenhet i bagaget gick det naturligtvis inte att lura oss i det långa loppet, men om sanningen ska fram så satt vi med skägget i brevlådan ett bra tag innan vi lyckades komma på vad sjutton det var som försiggick.

Relä och regulator är nu beställda, och vi väntar bara på att de ska anlända. Därefter får vi se om det räcker med byte av dessa, eller om det finns fler överraskningar bortom horisonten.