Kategorier
Reparation

Ställmotor, diesellok

En ställmotor – som styr fartreglaget i ett diesellok – hade tagit in vatten under lång tid och kablarna hade i princip ruttnat bort. Fanns bortåt 10 motorer med samma typ av fel men ingen som kunde reparera dem, och inte heller gick de att ersätta då tillverkaren tagit bort dem från sortimentet. En ganska trist situation, för att uttrycka det milt.

Vi fick då frågan om vi kunde tänka mig att ta en titt på en av motorerna. Ett sorts pilotprojekt för att se om elektroniken ens är reparerbar i och med vattenskadorna. Eftersom företaget är en total sucker för omöjliga uppdrag som alla andra redan kastat in handduken på tackade vi ja.

Rev isär allt i atomer för att kunna bilda en uppfattning om vad som är vad. Det var långt ifrån trivialt på grund av all oxidbildning, och alla plastdetaljer som var oerhört sköra, men när allt till slut var frilagt gick det att se helheten. I med nytt kablage, på med nya IP66-klassade anslutningskontakter och sätt fast allt lite provisoriskt med buntband (förenklar saker ifall någon behöver justera något). Därefter paketera allt och skicka tillbaka i mitten på maj.

Igår kom ett meddelande om att ”motorn som sådan funkar, men datorn godkänner inte kalibreringen”. Oklart varför, men det visade sig sent på eftermiddagen att det var något helt orelaterat reparationen som hade lossnat och fick referensvärdena att drifta. En fixering senare och allt funkade tipptopp – det gick med andra ord att vinna över oxidationen denna gång.

Detta var andra gången (av två) vi reparerat ett järnvägslok.

Stort tack för förtroendet, Infranord AB!

Kategorier
Reparation

Kuhn motorpulser

Gnagare hade haft rave-party i maskinen, och kablarna till motorn föll offer. Skarvades ihop av ägaren, men maskinen klagade nu på att datorn inte längre känner av rotationspulser.

Inte helt lätt att felsöka, men tacksamt nog skickades bokstavligt talat allt hit; manöverpanel, centralbox, motor, harness, givare, rubbet. Detta gjorde att hela ekipaget kunde startas på bänken, för att därefter jaga fatt på pulserna.

Inuti motorn satt en rotationsgivare med ett motstånd. Mätning på alla tre kablar därifrån och fram till plinten i boxen visade på normalvärden, oscilloskopet sade likadant; fina inkommande pulser.

Pulserna gick in i en 74HC14, som är en inverterare, men på utgången var det lika livlöst som i en sauna nära ekvatorn. Hade en ny inverterare i lager så den blev utbytt, och därefter gick oscilloskopet med på att visa fina pulser på utgången, som sen gick in i mikrocontrollern.

Hela klabbet är nu på väg tillbaka till ägaren för en slutlig testkörning i sin rätta miljö.

Innan allt packades ihop togs ett foto på arbetsbänken, där det såg ut som efterdyningarna av en nyårsfest. Halva verkstan fick kopplas ihop på bänken för att få testriggen att göra det den var avsedd för.

Det är såna här jobb som ställer all kreativitet på sin yttersta spets och tvingar fram nya tankegångar. Sånt gillas!

Kategorier
Reparation

Lexion 620

Lexion 620 med en centralpanel som levde eget liv och stängde av sig sporadiskt. Kund skickade ner den till ett företag i Frankrike som i princip sade ”Ledsen error, går inte laga. Köp en ny för skitdyrt”.

Panelen skickades då hit den för ett sista försök innan det sura äpplet skulle bitas i och punga ut pengar för en ny. Några timmars kärlek under mikroskopet och den skickades tillbaka förra veckan till kunden, som idag skickade ett nytaget foto. 

Sensmoral: You say ”NON REPAIRABLE”, we say ”Håll min ostmacka”.

Kategorier
Reparation

Lexion 620

Någon hade gått lite för hårt åt med mejseln, eller annat verktyg, och kapat två ledningsbanor obekvämt nära en stiftlist i styrpanelen till en skördetröska.

Mikroskop, stadig hand, C110-spets (0.1mm bred), en lös kardel från en Dupont-kabel och 0.3mm lödtenn var det som behövdes för att lappa ihop dem. Och fluss.

Tops för storleksreferens.

Kategorier
Reparation

Noria P30

Två styrdosor till var sitt reningsverk. Det är ganska uppenbart att det hänt något väldigt dramatiskt med det vänstra, medan det högra döljer dramatiken väl. Saken är att båda dessa har råkat ut för samma sak, med samma typ av fel!

Saker som ser ut som till vänster är tacksamma att få på arbetsbänken, för där ges direkt en ledtråd om att något hänt. Vad som hänt är däremot en annan historia, och det är där mikroskopet kommer in i bilden. Med det dramatiska som startpunkt gäller det att ”nysta upp baklänges”, så att säga, fram tills man hittar något som sticker ut likt en tussilago i ett fält av snödroppar.

Uppnystandet, letandet av detaljer, kan vara tidsmördande och frustrerande,men när den sista pusselbiten till slut faller på plats och hela innanmätet skriker ”GÔTT MOS, ÄNNA!”, då är allt frid och fröjd.

Mycket brandskadad elektronik har kommit in under veckan. Ska vid tillfälle försöka hinna dyka ner på djupet på ett av ärendena och visa fascinerande detaljer som enbart syns i mikroskopet vid brandskador.