Kategorier
Reparation

ProfiPilot

Igår eftermiddag dök det upp ett akutjobb; ProfiPilot, en traktordriven gödselspridare, hade lagt av mitt under en körning. Bråttom till tusen, så det blev övertid under kvällen för att leta reda på felet och det visade sig bli en riktig utmaning.

Matning fram till kretskortet var bra, 12V och 24V såg bra ut överallt, men plinten märkt ”5V” (som går ut till själva styrpanelen) hade 0.2V på sig. Det såg inte bra ut. Worst case var att panelen var kass men när vi tryckte in 5V separat på just den ledningen gick panelen igång som om inget hade hänt, så panelen var inte felkällan.

Djupdykning ner i elektroniken för att mäta alla ledningar från alla säkringar. Säkringarna hela, och en av dem gick fram till ett litet specialkort som såg ut som någon sorts nätdel. På vänster sida såg vi 12V, vilket var matningen, men höger sida visade 0.4V. Aha, denna lilla specialnätdel är felkällan! Vi skruvade loss den och tog en paus då klockan visade midnatt.

Tidigt imorse dök vi ner i nätdelen. Timman och alla tänkbara uppmätta komponenter senare och vi kunde inte hitta något fel. Utgången har en 24V TVS-diod som var intakt så det hade inte blivit någon form av överspänning, för då hade den kortslutit sig självt. Texten ”24V out” stod vid utgången, så då fick det bli att mata in 24V där och se vad som hände.

Aggregatet skrek kortslutning, trots att nätdelen inte var inkopplad. Ny ledtråd, med andra ord, och vi insåg att nätdelen faktiskt var intakt. Något annat någon annanstans kortsluter 24V ner till jord, men vad och var? Värmekameran gav inga ledtrådar.

Två till modulkort satt i boxen. Dessa kopplades ur och 24V matades på nytt utan att trigga en kortslutning. Det lilla modulkortet sattes tillbaka, ingen kortslutning. Det stora sattes tillbaka, kortslutning. Bingo.

Ut med det stora kretskortet och lägg det under mikroskopet för att inspektera det i detalj. Kortslutningar brukar ge synliga ledtrådar i form av brännmärken, sprängda komponenter eller annat som hintar ”SKITVARMT!”, men det var rent och snyggt. Inte en ledtråd så långt okularen nådde.

Där och då satte vi på Sherlock Holmes-hatten och började lista ut hur kortet fungerade, särskilt var matningen kom in. Mätte alla dioder (vanlig felkälla) men de var hela och fina. Kopplade in 24V på matningspinnarna och BZZZZZ; kortslutning med 2 ampere. Fram med värmekameran och se en värmeutveckling från Ragnarök rakt över fyra parallellkopplade, keramiska kondensatorer. Lödde loss alla fyra och testade dem separat, och det visade sig att en hade gjort i byxan.

Plockade fram en ny från lagret, lödde tillbaka alla fyra, tryckte in 24V och…ingen kortslutning. Monterade ihop hela styrboxen, kopplade in matning, testkörde allt och…voila. Funkade tipptopp deluxe.

Med andra ord: en sketen 30 öres-komponent stoppade hela maskineriet!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *