Kategorier
Reparation

Deutz Fahr 5680

Deutz Fahr 5680 med stendöd skärm. Hela boxen var fylld med harts så mätning blev allt annat än enkelt. Skärmen är obsolet och unobtanium, och en generisk/modern ersättare finns ej. Med andra ord: helt värdelösa förutsättningar för att kunna göra något.

Enter Sherlock Holmes och MacGyver.

Med värme gick det att mjuka upp hartsen någorlunda hyggligt, och med en rasp gick det att plocka bort småbitar. Vi hittar en 74LS00, med känd pinout, och använder två pinnar på den kretsen för att trycka in 5V respektive jord.

Enheten rasslar igång men inte ett skvatt syns på skärmen. Eller jo, ett svagt blinkande. Med oscilliskopet ser vi att bakgrundsbelysningen får en puls var 50:e millisekund, vilket förklarar blinket. En ny frågeställning uppstod: bakgrundsbelysning brukar normalt bara matas med konstant spänning, så varför blinkar det?

Ny djupdykning i anslutningarna till bakgrundsbelysningen. Vid katoden sitter en MOSFET som ser ut att styra strömmen ner från belysningen. Ovanlig konstruktion, men en smart sådan ifall man är ute efter att justera ljusstyrkan via någon inställning. Mätning på gate-pinnen så såg vi återigen pulsen. Lödningen såg lite trött ut, eller så var det massa harts kvar, så denna löddes om. Då, helt utan förvarning, försvann pulserna och belysningen körde konstant. Noice, kallödning var felet.

Nästa steg: skärmen var fortfarande blank. Inte ett skvatt, inte en pixel, syntes och här blir det lite svårare att avgöra om skärmen är skrot eller om mikrodatorn inte skickar ut någon information dit. Lyckades få tag på ett datablad och med hjälp av det hittade vi den pinne där pixelkontrasten ställs in. Pinnen mätte -15V, vilket låter lite väl högt (eller lågt, beroende på referensen). Fram med lite motstånd, en potentiometer, lite kabel och bygg ihop en spänningsdelare för att justera spänningen.

Wooosh; pixlar dök upp och försvann lika snabbt när potentiometern vreds. Oscilloskopet avslöjade att runt -12.8V var en bra nivå för läsbar kontrast på pixlarna, så skärmen – och enheten – som sådan fungerade alltså som den skulle och felet var att kontrastspänningen blivit skev. Fram med en trimpot, limma fast den på skärmens kant och löd fast alla kablar. Justera motståndet så att kontrastspänningen åter blir ca -12.8V, och skruva sen ihop allting och skeppa tillbaka till ägaren.

Disclaimern här är att vi bara testkört styrboxen med en 5V-bypass, dvs inte matat den med 12V via någon av de 150 pinnarna (som inte hade någon dokumentation någonstans), så det finns en minimal risk att detta quick-hack inte funkar när den sitter i maskinen. Ägaren ska testköra och återkoppla hur det blev, så fram tills dess håller vi tummarna.