Kategorier
Reparation

Överum CD 5406

Detta är styrkortet till en Överum CD 5406 (kombi-jet) som råkade ut för en smärre brand av okänd anledning. En handfull komponenter fick sätta livet till och fler än tre ledningsbanor hade brunnit av. Som grädde på moset gick många av ledningsbanorna parallellt under reläer och komponenter, så vi fick riva loss säkert en fjärdedel av allt på kortet bara för att få en hint om vad banorna anslöt.

0.5mm magnettråd och smältlim bistod vid reparationen av ledningsbanorna, medan de numer pulviserade brandoffren inväntar sina ersättare via DHL. Först när dessa satts fast går det att någon sorts hint om reparationen blivit lyckad – eller är på väg att bli – men i nuläget är det bara att rulla tummar som gäller.

Kategorier
Reparation

Ponsse Opti-5

Det kom in en Opti-5, vilket är en dator till en skogsmaskin Ponsse, för två veckor sedan. Datorn var mer eller mindre halvdöd, och det var läge att lista ut varför. Idag meddelade ägaren att allt funkade prima, vilket gör att vi kan kryssa av den tredje Ponsse-maskinen som har reparerats i verkstan sen augusti.

Denna gång beslöts det att filma allt, verkligen allt, från början till slut. Från det att chassit skruvas upp, till felsökning, till reparation, till testkörning. Rubb och stubb, således.

Här finns därför en 2.5h lång video att beskåda, nästan helt oklippt. Ofrivilliga harklingar och momentet där mikrofonen fick spader togs bort, samt när en kund ringde mitt i och behövde hjälp, men i övrigt finns allt med.

Inga hämningar, bara jakt på fel!

Kategorier
Reparation

Studiebesök från SLU

I november tog en student på SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet) kontakt och berättade att i och med covid-19 så har nästan samtliga studiebesök blivit inställda, och undrade om det skulle kunna gå att göra ett virtuellt studiebesök i verkstan på distans. Det lät som en jätterolig sak, och trots att det aldrig funnits en ”levande” publik tidigare antogs utmaningen.

Mellan klockan 13:00-15:00 satt vi därför uppkopplade via Zoom och genomförde en undersökning/reparation av en balpress, från början till slut, där både elever och lärare fick ställa frågor. Det var väldigt matnyttigt för undertecknad, för istället att av bara farten plöja igenom en felsökning krävdes det nu att ibland stanna upp och förklara saker på ett begripligt sätt för någon som ville veta mer.

SLU hade intresse av fler såna här föreläsningar / ”studiebesök”, vilket var ett gott betyg på att saker gått bra. Det är kul att visa upp saker ”under huven” från deras egen värld, samtidigt som jag knappt ens sett en bråkdel av maskinerna i fråga.

Det här var med andra ord en rolig erfarenhet!

Kategorier
Reparation

CLAAS Rollant 255

Det är lågsäsong för jordbruket, men det innebär inte att alla bara sitter och rullar tummarna i väntan på att våren ska komma. Det är ett lysande tillfälle att gå igenom maskinerna och ge dem lite kärlek.

I veckan dök en display upp. Den sitter i en CLAAS Rollant 255 balpress och funkar som den ska, med den lilla detaljen att bakgrundsbelysningen har kastat in handduken. Utan belysning går det fint att använda pressen på dagtid då solljuset hjälper till, men när mörkret lägger sig blir det på snudd till katastrof då det inte går att se något.

Här dyker vi ner på djupet och försöker fastställa orsaken. Kretskortet är från 2003 men är genialiskt konstruerat och bjöd på en hel del utmaningar i jakten på att tjuvkoppla matningen.

Kategorier
Reparation

Elaggregat Bandini N25000

Idag har vi roat oss med att reparera inte mindre än fyra aggregat till elstängsel från en och samma ägare. Samtliga aggregat har fått smaka på åska och därefter stendött. Turligt nog var alla uppbyggda på exakt samma sätt, vilket underlättade felsökningen.

Gemensamt för alla fyra var att alla tre tyristorer (som hanterar fasstyrning till transformatorn) stendött. Inget av dem visade några tecken åska, och det är det som är det luriga. Åska kan skada komponenter benhårt utan att det syns, och därför är felsökning alltid en utmaning. Samtliga aggregat reparerades och testkördes U/A. Nu är de på väg till ägaren för en sista testkörning ute i verkligheten, men hittills ser allt lovande ut.

Reparationsvideo:

Testkörningsvideo: