Kategorier
Reparation

Transmissionsstyrning från Norge

I början på september blev verkstan kontaktad av ett företag från Norge som hade en transmissionsstyrning med brännskador och ville få denna reparerad. Relativt akut ärende, så vi beställde hem reservdelar utifrån de högupplösta bilder som skickats hit så att de skulle finnas på plats när boxen anlände.

Norge är inte med i EU, och trots helt korrekt förtullning av försändelsen fastnade paketet ändå hos Tullverket i över två veckor och det blev mycket byråkrati för att få igenom ärendet. Försändelsen anlände sent igår eftermiddag och tidigt imorse dök vi ner i boxen för att påbörja arbetet.

En skada som inte syntes på ursprungsbilderna upptäcktes vid noggrann inspektion i mikroskopet: en väldigt liten, 1cm, brandhärd nära en kondensator med bruten ledningsbana som resultat. Denna lades på TODO-listan och vi började då med bytet av de brända komponenterna.

De två CAN-kretsarna (liten plastkapsel med åtta ben) byttes först, därefter löddes alla fem switch-kretsar loss, och därefter blev det ett dråpslag rakt i mellangärdet: leverantören hade skickat rätt komponenter, men fel kapsel. Ungefär dubbelt så stora som originalen, så reparationen hamnade i återvändsgränd direkt.

Att klaga och gnälla på leverantören skulle inte hjälpa i detta läge, så vi beställde istället nya med expressleverans och behåller de gamla för framtida bruk. Det enda som går att göra nu är att be en stilla bön att speditörerna skeppar leveransen snarast möjligt.

Lite snöpligt slut på en fredag, men det är bara att gilla läget.