Kategorier
Reparation

Foderblandare RMH MV18

För några veckor sedan kom det in en förfrågan om en foderblandare – RMH MV18 – som inte fungerade som den skulle. Problembilden som uppdagades över telefon var lite diffus; maskinen och dess styrpanel verkade ha ström, men ändå var styrpanelen lika responsiv som en badboll. Fotona som skickades över var heller inte till stor hjälp, och att skicka hit styrkortet utan att veta hur maskinen är kopplad skulle heller inte vara så givande. Vi beslöt därför att bege oss iväg på en roadtrip veckan därpå.

Innan samtalet avslutades kom en kort frågestund:

– Va har’u för skoschtorlek?
– 44.
– Å midjemôtt?
– Uhm, jadu. 58?
– Då fäxar ja fram åverall å stövvlar te daj.

Jag har varit hemma hos lantbrukare förr och har klarat mig med mina egna arbetsskor och -byxor, så jag förstod inte riktigt varför jag fick dessa frågor. Tog för säkerhets skull med mig arbetsskorna och byxorna.

Väl på plats möts jag av en av ägarna.

– Här är stövlarna.
– Funkar inte mina skor med stålhätta?
– Heh, du kan ble javvligt skiten.
– Då byter jag till stövlar.

Bara minuten senare insåg jag direkt att mina arbetsskor hade fått kapitulera; gyttja och träck så långt ögat nådde innan vi nådde den hall där fodermixern stod. På med GoPro-kameran och lyssna noga medan lantbrukaren förklarade hur maskinen fungerade (eller var tänkt att fungera), vad som funkar och vad som inte funkar.

Precis som sagts i telefonen startade styrpanelen som visar vikt och Recept 1-5, men allt hade fastnad på Recept 5 av någon anledning. Även med en ”norsk omstart” (bryt all ström, vänta, slå på) låste sig panelen direkt på Recept 5.

Kan det vara styrpanelens knappar som lagt av? Nej; tryckningar på dem och andra saker hände. Det är något annat lattjo någon annan stans.

In i elskåpet, fram med Fluke och börja mäta lite här och var. Lyste grönt i ena hörnet, så det fanns 230V in i skåpet och in i en transformator. Ut från transformatorn kom…inte ett skvatt, för säkringen var bränd.

– Ajfan, jag går och hämtar nya.

Huvudström av, i med ny säkring, huvudström på och…BOOM; säkringen small med en djäkla blixt på ingen tid alls.

Där och då blev hela styrkortet den huvudmisstänkte, för såna explosioner i en säkring kan bara ske om det finns en rejäl kortslutning någonstans. Kortet monterades ner och togs med tillbaka till verkstan för djupare undersökning.

I verkstan bekräftades kortslutningen rätt snabbt med hjälp av labbaggregatet. Kortslutningen var av sådan grad att det gav en hint om att det var matningen som var kortsluten direkt utan att passera gå, men värmekameran togs ändå fram för att se om det fanns någon komponent var orsaken. Kameran gav inga hintar alls, så det var bara att ta en titt på kretskortet för att se var matningen tog vägen.

Där kom en hypotes väldigt snabbt; en EMI-komponent i direkt anslutning med matningen hade ena benet mot jord, och genom att klippa av jordbenet fick vi direkt kvitto på att det var det som hade hänt; det var EMI-komponenten som var kortsluten. En blinkande lysdiod på kortet vittnade om att nu var det liv i luckan igen, och vid närmare inspektion av EMI-komponenten syntes faktiskt ett litet brännmärke, men det var inte helt uppenbart genom att titta snabbt.

Hela kretskortet hade sju likadana EMI-komponenter så vi beställde hem sju nya för utbyte. Därefter planerade vi in ett återbesök hos ägaren, när vi insåg att det inte gick; veckans schema var knökfullt och vi kom helt enkelt inte loss. Vi fick därför skicka kortet med Schenker och hoppas på det bästa.

Ägarna kopplade in kortet idag och ringde efter lunchen. ”Inget funkar, någon lampa lyser inte”, hette det. Vafan? Det kan inte stämma. De hade turligt nog en multimeter till hands, så medan undertecknad satt och läste igenom arbetsdokumentationen och tittade på det filmade materialet lade vi upp en plan hur vi kan testa saker.

230V inkommande? Check.
26V över blå/röd kabel? Nej, 5V.

26V över röd kabel och säkringens ena ben? Check.
26V över röd kabel och säkringens andra ben? Check.
26V över röd kabel och blå kabel? Nope, 5V, trots att kabeln är i anslutning till säkringsbenet.

– ”Men du, när jag tryckte med proben på den blå kabeln så började lampan lysa”, löd det i telefonen.

A-ha!

– ”Bryt strömmen, ta en mejsel och skruva fast den blå kabelskruven ordentligt och testkör. Ring mig sen”

Samtalet kom bara minuten senare:

– ”Amen döh, nu funkar allt. Hela maskinen funkar igen!”

Challenge completed!

– – –

Videon visar kundbesöket och felsökningen hemma i verkstan. Ägarna ville inte vara med på videon och kravet för att få visa den var att inget annat än elektroniken / styrboxen finns synligt. För att respektera integriteten är videon därför väldigt hårt censurerad under själva kundbesöket; ljudet finns kvar men ganska många delar av videon är bortklippt.