Kategorier
Reparation

Mopack

I bilen hem efter att ha lämnat av dottern på skolan ringde telefonen. ”Ett kretskort har slutat funka, vi tror det är transformatorn. Jätteakut”, hette det.

Kortet kom in på arbetsbänken och vi dök direkt ner. Inga brännmärken, ingenting som avslöjade nånting om nånting. Ohmmätte transformatorn; U/A. De tre säkringarna; U/A. Likriktarbryggan; U/A. Allt frid och fröjd, inga fel.

Sen kom vi till den stora TO3-blaffan som sitter på kylfläns. Det är en 24V-regulator som spottar ut 5 ampere, och så starka grejer finns inte i lager så vi bad en stilla bön att den var hel. Tryckte försiktigt in 30V i den och det blev ragnarök direkt. Ergo, den är rökt. Helvete.

Testade sen att köra 24V bypass över regulatorn, och då startar kortet utan problem. Det är med andra ord bara regulatorn som är kass. Ringde kund och meddelade detta, att en ersättare kan beställas hem med express men den kommer tidigast imorgon. ”Det går inte, vi måste ha igång kortet omedelnyss”.

Satt i stolen och funderade några varv och fick syn på backen med massa gamla laptop-laddare och kom på att de jobbar på runt 18-19V. Kruxet är bara de fem amperen, ingen laddare hade över 3.5A.

Sen råkade vi hitta Goliat: 20V / 6A. Det var den starkaste som fanns och den kanske skulle duga som tillfällig ersättare. Det stora frågetecknet var om reläerna, specade till 24V, skulle orka att dra vid 20V. Det fanns bara ett sätt att få reda på det, och det var genom att koppla ihop hela baletten.

Lång historia kort: 20V funkade fint för att starta borte kortet och dra reläerna, med reservationen att det är på arbetsbänken. Det /kan/ finnas en risk att reläerna inte drar ute i Verkligheten, men detta var den bästa tillfälliga lösning som stod att finna här och nu. Kund hämtade härvan och åkte hem, och kommer i retur imorgon när DHL har levererat ersättaren.

Den här typen av jobb, där en får tänka helt diametralt och utanför alla existerande ramar, är det som gör arbetet roligt!