Kategorier
Reparation

Kitchen Aid

Normalt sett tar vi inte in några jobb av mekanisk natur, men denna gång blev ett undantag när det kom in en fråga om att reparera en köksmaskin av typen Kitchen Aid. Tydligen är dessa väldigt populära, men det finns ingen i landet som servar dem och det går inte heller köpa reservdelar (alternativt så är de båda svårhittade).

Utan manual och utan kännedom om maskinen i fråga, vilket oftast är det normala förfarandet för alla typer av jobb i verkstan, skruvades maskinen isär och det gjordes ett dyk rakt ner.

Sin ringa storlek till trots visade det sig att den här maskinen skulle bli en av de allra största utmaningarna som kommit in i verkstan. Den bakre plattan i motorstyrningen troddes vara en simpel skyddsplatta för kablarna, men det visade sig vara ett ödesdigert antagande; plattan i fråga var en del av hastighetsreglaget. Efter att skruvarna på denna tagits loss helt i blindo och av okunskap gick maskinen inte längre igång, och det höll på att bli total ridå. Frustrationen och desperationen gick i taket, eftersom maskinen funkade (lite mer) när den kom in i verkstan.

Det kom sen bokstavligen som en skänk från ovan när Andreas Andersson, elektriker, stod i ösregn 8 meter upp i en skylift och bistod med sin hjälp helt utan att ha blivit tillfrågad. Med hans hjälp lyckades jag till slut få häng på finliret med plattan, och därmed starta maskinen.

Allt videofilmades; undersökningen, det mekaniska bytet, frustrationen och glädjen. Och istället för att klippa bort allt det negativa togs beslutet att behålla allting, som ett sorts monument. För trots att det är detta som är vardagen så finns det ändå tillfällen där misstag görs, och misstagen kan kosta dyrbar tid. Men jag – liksom alla andra – är bara mänsklig och gör misstag ibland.

Sensmoralen av hela den här historien tror jag är att det som räknas är inte att ha noll antal misstag, utan det är hur snabbt du lyckas resa dig efter misstagen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *