Kategorier
RiBIT.se

Året 2021

Det är över 3 veckor sedan något skrevs här, och nu när verkstan har gått i dvala över jul/nyår så vi tar tillfället i akt att sammanfatta hela året.

Tidigare har verkstan drivits som en enskild firma, men från och med i våras är den ett riktigt bolag. Detta har underlättat saker och ting ur väldigt många sociala perspektiv, men den viktigaste punkten är att stora företag hellre anlitar ett bolag än en firma. Detta har i sin tur medfört att nya företag ”vågat” ta kontakt, och därmed har kundbasen kunnat breddas.

Förra året var det lantbruket som stod för den största andelen av inkommande jobb, följt av en salig olika kategorier av mindre jobb (bland annat skogsbruk). Detta år har trenden ändrats lite. Lantbruket ligger fortfarande etta (36.7%), men entreprenad och datarecovery (~6% vardera) har ökat ganska rejält, trots att det har jobbats för att öka skogsbruket (4%). Inför år 2022 är målet att nå ytterligare en marknad och det jobbas aktivt med att få in en fot där. Med lantbruk, skogsbruk och den nya kommer det att bli ett mycket mer jämnt flöde av jobb vilket underlättar de månader där det finns rejäla dippar i orderingång.

Våren, specifikt mars månad, blev som att åka månraket. Postnord och DHL var här dagligen med leveranser, främst med saker som hade med vårbruket att göra när lantbrukarna började dra igång saker igen. Som värst låg det inte mindre än 17 stängselaggregat på plats, och antalet Bogballe Calibrator som kom in på service har jag helt tappat räkningen över. Våren gav en rivstart utan like.

Sommaren blev paradoxalt nog lite lugnare, och ett par lantbrukare förklarade varför: stöter de på problem mitt i högsäsongen så fixar de allt på plats med alla tillgängliga medel. Sen, när allt lugnar ner sig, kan de ta med sig sakerna in på reparation. En av dem berättade vidare att någon sorts styrspak gick sönder i en av hennes maskiner. Det fanns ingen tid att förlora så hon löste hela problemet tillfälligt med hjälp av buntband, silvertejp och smältlim för att bibehålla någon sorts funktion. Detta stärkte en insikt jag fått tidigare: lantbrukare är kreativa genier!

Hösten, när skörden av över, hände det som lantbrukarna berättade: saker kom in på reparation. Nu var allt det akuta borta ur ekvationen så nu gick det bra att få grejer lagade. Jag blev ärligt talat lite orolig ett tag, när orderingången gick under gränsvärdet ett par månader, men med denna insikt går det att planera framtiden bättre för att få bort dessa dippar.

I början på december bar det av till Småland för att hålla i en lödutbildning som ett företag hade beställt. Det var första gången något liknande gjordes, men förhoppningsvis inte sista för det öppnade ett par dörrar med nya möjligheter inom just det området; utbildning. Den tydliga trenden är att fler och fler (både privatpersoner och företag) får en stark vilja att reparera saker istället för att lämna till återvinningen, och det är jätteroligt att se. Inte nog med att det går att spara in enorma belopp på nyinköp, vi sparar även in på jordens resurser och det är otroligt viktigt i den slit-och-släng-värld vi – tyvärr – lever i idag.

I december gjordes även den största investeringen i verkstans historia. En ny, hyperavancerad lödmaskin har beställts och denna kommer att underlätta reparationer av moderna kort med komplicerade lödningar. Maskinen anländer i januari och förväntningarna är skyhöga. Lite som julafton redan i början på året!

Nu väntar några dagars vila innan vi slår upp portarna igen, den 10e januari, och välkomnar 2022 för att se vad året har att erbjuda.

Tack för 2021, och på återseende 2022!

/RB