Kategorier
Reparation

Lexion 570

Det kom en inbjudan till Uvered om att närvara vid testkörningen av skördetröskan vars elcentral och styrenhet varit inne på service sen november 2019. En certifierad Claas-mekaniker fanns på plats för att montera in delarna, och samtidigt svara på ungefär en miljon frågor från en kunskapstörstande elektroniknörd som vill veta mer hur en tröska fungerar “under huven”.

Sanningens ögonblick uppstod när startnyckeln skulle vridas; undertecknads puls låg på ungefär 200, bara för att nollas direkt när motorn inte orkade dra runt. “Den har stått still sen i höstas, så vi laddar batteriet och tar lite smörgåstårta under tiden”, sades det.

Halvtimman senare gjordes ett nytt försök, med samma resultat. “Vi tar in traktorn som får agera starthjälp”, sa ägaren, och detta skedde efter att batteriladdaren kopplats loss.

Sen var det dags på nytt. Svetten rann, adrenalinet flödade och pulsen var uppe på månen när motorn till slut drog igång och ett obeskrivligt dieseldunkande muller hördes. Hela kroppen skrek “wow!”, samtidigt som ägaren inte gjorde så mycket väsen av det hela. Det var ju hans vardag, liksom.

Steg 1 var avklarat. Nu återstod bara att se hur och om manöverpanelen fungerade. Claas-mekanikern satte sig i hytten för att trycka och ratta runt allt som gick, för att på så sätt se vad som hände och inte. Felrapporteringen, när delarna kom till verkstan, löd “Det kommer larm hela tiden, att funktioner fallit bort och att det inte går göra något”.

Inga larm dök upp.

“Vi låter den köra ett tag”, hette det då, så vidundret backades ut ur maskinhallen och det noterades att framdäcken var lika höga som jag själv. Det är en /viss/ skillnad i känsla att se monster på 25 ton ha fått liv, jämfört med att få igång en bärbar dator på 2.5 kg.

Tröskan körde i drygt en timma utan att ett enda larm dök upp, och sen var det dags att åka hem.

Challenge completed!

Kategorier
Reparation

Cebis, Lexion 570

Såhär ser det ut inuti den centrala manöverpanelen i en skördetröska. Det är ett ormbo av kablar, men allt är uppmärkt på ett bra sätt så med hjälp av elscheman (plural) går det att hitta rätt i djungeln.

De två sista bilderna visar en specialkoppling med by-pass för att få centralen att tro att det sitter en nyckel i tändlåset. Aldrig förr har det hänt att undertecknad fått tjuvkoppla ett fordon för att få igång det.

Turligt nog går det inte att åka fast för detta tilltag, för själva tröskan står på en helt annan ort. Allt som önskas här är att få centralenheten att berätta vad som är fel, och då är det tillåtet med tjuvknep.

Kategorier
Labbet

RiboCop64

Det är alltid kul att se när andra löder, så här visar Lagom Efforts Electronics Channel hur de bygger ihop en RiboCop som designades i verkstan under en period av fem månader.

RiboCop är en smart och en av världens snabbaste ström-/spänningsövervakare till Commodore 64, vars strömkällor är ökända för att förstöra elektronik med en kort stunds överspänning. Det finns ingen Arduino eller annan form av mikroprocessorer, utan det är 100% analog elektronik som är hjärnan i produkten.

Kategorier
Reparation

CNC-box

Dagens lördagsnöje. “Funkar inte”, hette det. Vi får väl se om den saken….

Orsaken till felet visade sig vara omfattande korrosion orsakat av läckande kondensatorer och batteri. Omsorgsfullt omhändertagande av de döda kondingarna, rengöring av all korrosion, samt reparation av alla sönderfrätta ledningsbanor var allt som behövdes för att få liv i allt igen. Och tid, naturligtvis.

Testkörs enheten i en släckt verkstad lyser allt upp på ett väldigt julstämmigt sätt, tack vare alla röda siffror. Himla trevligt.

Kategorier
RiBIT.se

Lagom Efforts Electronics Channel

Det finns en Youtube-kanal vid namn “Lagom Efforts Electronics Channel”. I en av filmerna visas ihoplödningen av Pi1541.

Det var en lite skoj känsla att se någon annan löda ihop en produkt som kommer från verkstan.